Visserijkundig onderzoek Klapbrugvijver

Donderdag, 29 februari 2024

Op 13 februari 2024 vond een visserijkundig onderzoek plaats in visparel 'De Klapbrugvijver'.

In 2022 en 2023 heeft HSV Klokkeweel samen met Gemeente Drechterland, Sportvisserij MidWest Nederland, het hoogheemraadschap, de plaatselijke middenstand en vrijwilligers visparel 'De Klapbrugvijver' opgeknapt.

Om te onderzoeken welke vissen we eventueel bij kunnen plaatsen in de vijver, hebben we advies ingewonnen bij Sportvisserij MidWest Nederland. Zij hebben op 13 februari 2024 een visserijkundig onderzoek uitgevoerd. Daarbij kwam jeugd van een nabijgelegen school helpen met het determineren, tellen, meten en wegen van de vissen. Zij vonden het erg leerzaam en hadden veel van de soorten nog niet eerder gezien.Er is uitgelegd dat bittervoorntjes voor hun voortplanting van (zwanen)mossels afhankelijk zijn, met voorbeelden van beide hoofdrolspelers uit het onderzoekswater. En dat zeelten zulke mooie, zachte en aaibare vissen zijn, hebben de scholieren ook ervaren. Enkele kinderen visten zelf en hebben onder deskundige begeleiding, de kieuwgreep bij snoek geleerd. Kortom, een leerzame onderzoeksdag!
Het visserijkundig onderzoek werd in de winter uitgevoerd omdat de vissen dan rustiger zijn waardoor we ze gemakkelijker konden vangen. Alle vissen uit de vijver zijn gevangen met behulp van zegen en een elektrovisapparaat.

Foto's gemaakt door Fred Homan tijdens deze dag zijn te vinden in het fotoalbum over deze afvissing.

Het is nu wachten op het rapport dat naar aanleiding van deze afvissing wordt opgesteld door Sportvisserij MidWest Nederland. We weten al dat het opvallend was dat er veel kleinere en diverse grotere vissen werden gevangen, maar dat de maten daar tussenin ontbraken. Ook waren er diverse vissen die in hun zijkant geprikt waren door iets, dat zou de snavel van een Aalscholver geweest kunnen zijn.

We gaan later dit jaar ook een zogenaamd 'vissenbos' plaatsen zodat de vissen daarin kunnen schuilen als er bijvoorbeeld Aalscholvers op ze jagen. Daar over later meer.

Voor nu kijken we terug op een leerzame en interessante dag en wachten we met smacht op het rapport. Wordt vervolgd.