Verslag uitwisseling Skoki

Zaterdag, 21 september 2019

Een verslag van Harm Schraa en Piet Beers over hun bezoek aan de hengelsportvereniging in Skoki

Beste visvrienden,
Het is alweer enige tijd geleden. Maar door het ontbreken van de wedstrijduitslag, welke nu wel binnen is wil ik jullie toch op de hoogte houden van onze ervaringen in het Poolse Skoki,
Even een korte toelichting, Klokkeweel heeft in het verleden zeg maar 10 jaar geleden en uitwisseling gehad met Skoki (Polen en Bardowick (Duitsland.)
Helaas heeft de vereniging geen ruimte meer om de contacten te handhaven gezien de vrij hoge kosten die hieraan verbonden zijn.
Op 17 juli zijn Piet Beers en Harm Schraa naar Bardowick gereden om daar te overnachten bij de vissers van Bardowick om met hen de volgende dag mee te rijden naar Skoki, met eigen vervoer. Een tocht van ruim 500 kilometer. Na onderweg hier en daar gestopt te hebben kwamen we om 19.00 uur aan in Skoki.
Na een geweldig welkom, een broodmaaltijd en koffie, welke in tegen stelling tot de vorige kerel best te drinken was, maar de thee was beter. Daarna met een lekker biertje voor Piet en een alcoholvrije voor mij, de avond gezellig pratend doorgebracht.
Op vrijdag ons een beetje rustig gehouden. Piet heeft deze dag gevaren in een kano of zoiets met een Duitser erbij. Het was geen succes de angst straalde in de ogen en zijn dus ook onderste boven geweest. Lachen als een boer die kiespijn had.
Op zaterdag de eerste wedstrijd, gelukkig kregen we dichtbij een plek toegewezen en nadat de spullen waren geïnstalleerd kon de strijd beginnen. Vooraf was ons verteld dat we op kleine visjes zouden vangen. Piet en ik spraken af alles wat aan de haak binnen gehaald werd in het leefnet te gooien en aan het eind zouden wel kijken wat ze met vis deden. Gelukkig was het en goed besluit want het ging om het gewicht. Er deden Duitsers en Polen mee en twee Nederlanders. Totaal 22 man.
Het was een spannende wedstrijd, je kon een gedeelte van het parcours overzien maar wat er gevangen werd minder, in ieder geval is Harm eerste geworden met een gewicht van 3,105 kilo. De rest kwam er niet aan te pas. Piet werd 14 met 1 kilo. Er waren enkel zure gezichten bij met name bij de Duitse vissers. Wij hadden daar veel plezier van en er in de avond een fijne toost op genomen.
Omdat het vrij warm was ben ik na afloop gaan douchen, dat liep niet helemaal goed af. Ik stootte een teen en het werd een groot bloedbad, In het ziekenhuis hebben zij er de nagel afgetrokken en verbonden, dat is in totaal 6 keer gebeurt, daarna stopte het bloeden, de nagel groeit wel weer aan, maar dar duurt even. Verder er geen last van gehad.
De tweede wedstrijd was op zondag de 21 ste, het was de bedoeling op karper te vissen maar die hebben wij niet gezien. We hebben wel leuke vis gevangen een soort giebel. Piet heeft het heel netjes gedaan en werd 7de van de 21 met een gewicht van 3. 880 gram en Harm werd 8ste met 3.780 gram, zowaar ook een beste prestatie temeer daar wij het water niet kennen en even moesten zoeken.
De eerste plaats was voor een Pool genaamd Piotr met een behoorlijke karper in zijn leefnet hij had als enigste 5, 240 gram. Vijf Polen hadden ruim 4 kilo en wij haalden de 3 kilo grens. De rest telde niet meer mee. Al met al vinden wij zelf een behoorlijk resultaat. In November gaan wij weer naar Bardowick om groene kool te gaan eten en de uitslag van hun competitie te vernemen, Wij willen graag die contacten namens de vereniging onderhouden.
Ik zal proberen een paar foto’s mee te sturen en ga er vanuit dat zij op de website van Klokkeweel geplaatst zullen worden.
Ik hoop dat er volgend jaar nog een paar mee willen naar Bardowick.

Piet Beers en Harm Schraa, leden van Klokkeweel.