Geschiedenis Klokkeweel

Interview met Klaas Musman uit 2017

Hoe oud is de club?
Tsja, het is maar net hoe je het bekijkt. Op 16 januari 1946 is Hengelsportvereniging Tolhuis opgericht. Voorzitter: Bron (uitbater Medemblikker Tolhuis) Verdere gegevens ontbreken. In ± 1956 is Hengelsportvereniging de Weel opgericht. Daarbij waren betrokken: Jaap Weel (schoenmaker, Nieuweweg) Piet Weel (Julianastraat, partner Lies Hoekstra) Jan Reus (Streekweg (naast Versteeg) partner Affie Kooi. In januari 1964 zijn deze verenigingen een fusie aangegaan en de nieuwe vereniging kreeg de naam Klokkeweel. Vernoemd naar een groot en belangrijk water ten noorden van Hoogkarspel, ooit ontstaan na een dijkdoorbraak. Er waren meerdere van dit soort welen in de polder. (Ruiterweel, Lutjebroeker weel).
Het bestuur in 1964: D. Visser voorzitter, P. Weel secretaris, J.C. Reus penningmeester, S.P. Degeling en J.Weel mede bestuursleden.
Wij houden de oudste datum 16 januari 1946 aan als startdatum.

Wat was/is jullie viswater?
Ons thuiswater was tot aan de verkaveling (1976?) de Klokkeweel. Dit verdween door de verkaveling en zo zat Klokkeweel zonder thuiswater. Zo vanaf 1980 beschouwen wij de Slimtocht als ons thuiswater en voor de jeugd de Klapbrugvijver aan de Anjerstraat. (bij tennisbaan Santana).

Enkele grote namen?
Tsja, echt grote kampioenen heeft klokkeweel niet voortgebracht. Maar naar ons idee zijn de grote namen uit het verleden: Piet Weel, Jaap Weel, Jan Reus, Chris van het Hof. Uit recent verleden: Ben Dekker jeugd, Ria Dekker-Sijm Dames. Nico Woldinga. Uit het heden: Remco Sijm, Frank Ligthart. Zij zitten beide in het nationale jeugd team. Bij de volwassenen: Ronald Nannings, Deed mee aan NK jeugd En vist nog steeds nationale wedstrijden maar is geen lid meer van Klokkeweel. Misschien wel Paul Sierkstra, Klaas Musman. Zij hebben beide verschillende keren deelgenomen aan NK baarsvissen. (geen belangrijke uitslagen)

Hoe lang kienen jullie al?
Zo ergens begin de jaren 70 werd de jeugd steeds belangrijker en dat moest gefinancieerd worden. Om hiervoor geld bij elkaar te krijgen zijn de kienavonden ontstaan. Dat doen we nog steeds om de kosten voor de jeugd te kunnen dragen. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen kunnen vissen voor een zeer laag bedrag. Er zijn vaak meerdere kinderen uit één gezin lid en het is maar een tijdelijke sport. In de winter kan het niet. dan is het te koud.

Hoeveel leden heeft de club?
Het ledenaantal ligt ergens rond de 275 en daarbij ± 40 jeugdleden.
Hier hoort echter een verhaaltje bij: Om te mogen vissen moet je in het bezit zijn van een vispas. Deze kun je alleen krijgen door lid te zijn van een hengelsportvereniging. As we praten over, wat wij noemen, actieve leden (die vrijwel altijd met ons mee gaan te vissen) dan komen we niet verder dan een stuk of 15 personen.

Hoe begeleiden jullie de jeugd?

De start is ergens eind april begin mei. Dit hangt af van de schoolvakantie. Wij willen 10 wedstrijden met de kinderen vissen zodat er sprake is van een competitie. De laatste wedstrijd is vlak voor de vakantie omdar er daarna te veel kinderen afwezig zouden zijn. Later in de zomer houden we nog een familie visdag, een mooi moment om samen met ouder(s) iets te ondernemen. We delen dan de uitslag door het aantal personen per familie. Begin september hebben we een feestavond met de uitreiking van de bekers (competitie).
We vissen in twee groepen: Kinderen van de basisschool en een groep wat oudere kinderen + een selectie uit de jongere groep (11-12 jarigen).
Wij hanteren geen minimum leeftijd maar ze moeten wel een zwemdiploma hebben. Dan zijn ze in ieder geval vertrouwd met water.

Waar vissen jullie op?
Bij de witvis wedstrijden gaat het om gewicht. We proberen dan Brasem te vangen omdat deze vaak groot is en die wegen meer. Hierbij telt alle gevangen vis mee. Hierbij mag niet met kunstaas op roofvis gevist worden.
Omdat mijn vader een fanatiek baarsvisser was heeft hij in ± 1980 het baarsvissen geïntroduceerd. Vanaf die tijd houden we dus ook een baarscompetitie, hierbij telt alleen baars.