Visles bij Visparel de Klapbrugvijver

Zaterdag, 17 juni 2023

De vierde visles met een klas van een basisschool in Hoogkarspel dit seizoen was er een met volop vis

Onder begeleiding van Vismeester Martin vond de vierde basisschool- visles van dit seizoen plaats. Eerst heeft Meester Martin uitleg gegeven in de klas over biologie van de vis, want hoe haalt een vis adem en wat eet een vis eigenlijk? Waarom zijn waterplanten zo belangrijk voor vissen, welke soorten vissen zijn er allemaal en hoe herken je die? In de klas is ook uitleg gegeven over het onthaken van vissen, hoe dat op een goede manier kan. Het beste leert de jeugd dat niet door te luisteren of te kijken, maar door dat zelf te doen. Er werd dus ook geoefend met het onthaken met behulp van nepvissen.
Toen naar de waterkant, er werd gevist in Visparel de Klapbrugvijver. En er werd volop vis gevangen, maar liefst 70! Zelfs een Zeelt van 40cm. Alle vissen zijn direct weer zijn terug geplaatst in het water dat door Klokkeweel samen met de gemeente Drechterland, het Waterschap en de lokale middenstand onlangs is uitgebaggerd en opgeknapt. Daarbij zijn tevens drie mooie vissteigers geplaatst die ook toegankelijk zijn voor rolstoelen . Daar zal volgende week weer dankbaar gebruik van worden gemaakt als Klokkeweel gaat vissen met bewoners van verzorgingshuis Westerhof uit Enkhuizen. Want vissen is een mooie activiteit voor alle leeftijden en voor bewoners van zorgcentra een mooie manier om lekker buiten te zijn en te genieten van het buiten zijn aan het water en de omringende natuur. We zijn als vereniging heel blij dat we op deze manier jong en oud enthousiast kunnen maken voor onze sport.